poniedziałek, lipca 17, 2017

Współpraca z Wydawnictwami




Moi drodzy, jako, że ostatnio dużo osób zakłada blogi, tylko dlatego by zdobywać "darmowe" książki, a później je recenzować nawet ich nie czytając (tak, to widać gołym okiem), postanowiłam zadać wielu Wydawnictwom te same 5 pytań. Czy doczekałam się odpowiedzi od Wszystkich z nich? Niestety nie, bo zaledwie od garstki z nich, co trochę mnie rozczarowało.



Niemniej poniżej umieszczam zadane przeze mnie pytania i odpowiedzi tych Wydawnictw, które jednak zechciały mi chwilę swojego czasu poświęcić.
 
1. Kto w Waszym Wydawnictwie może zostać Recenzentem książek?
Propozycja współpracy ze strony blogera:
 Mail z informacją o blogu - imię i nazwisko, krótką informację o sobie i o blogu (mniej nas interesuje ile bloger ma dzieci, bardziej - jaki rodzaj literatury lubi czytać), dobrze, by zawierał jakieś statystyki, informacje, które z naszych książek go zainteresowały i dlaczego chciałby je zrecenzować, linki do bloga oraz mediów społecznościowych czyli fb, instagram, youtube. Mail powinien być staranny, jego autor powinien zwracać uwagę na poprawność językową, w końcu to jego wizytówka (dostajemy mnóstwo maili w których roi się od błędów ortograficznych i interpunkcyjnych, napisanych wyjątkowo niechlujnie).
Wydawnictwo Replika
Każdy kto prowadzi bloga, poczytnego bloga, jest aktywny w sieci, udostępnia recenzje książek także na stronach typu: lubimy czytać czy empik.com
 
Grupa Wydawnicza HELION
 
Współpracujemy z blogerami i vlogerami, rzadziej z osobami prowadzącymi np. tylko konto na Instagramie. Nie powiedziałabym, że można byłoby te współprace nazwać w pełni recenzenckimi, bo nie wszystkie teksty mają formę recenzji, dlatego raczej używam określenia współpracownicy.
 
Grupa Wydawnicza Foksal
 
Rozpatrujemy każdą prośbę o tytuł do recenzji. Zazwyczaj dajemy szansę również początkującym blogerom. 
 
Wydawnictwo Videograf
 
 
2. Czy podczas wyboru recenzentów, Wydawnictwo kieruje się jakimiś kryteriami?
 
 Wybierając recenzentów kierujemy się profilem bloga. Zwracamy uwagę na estetykę i graficzną atrakcyjność postów i recenzji, choć oczywiście najważniejsza jest treść. Sprawdzamy, czy poza blogiem funkcjonuje na portalach społecznościowych, prowadząc równolegle profil bloga np na fb czy instagramie (to duży atut), częstotliwość zamieszczanych recenzji - blog wrzucający recenzje raz w miesiącu nie rokuje dobrze. Popularność bloga także ma znaczenie - każdy kiedyś zaczynał, ale jeśli założyłeś bloga tydzień temu i masz na nim 10 obserwatorów nie proś od razu wydawnictwo o egzemplarze recenzenckie. Zamieść kilka recenzji książek, których nie otrzymałeś/aś od wydawnictw i wówczas zgłoś się już z jakimś gotowym materiałem, z którym możemy się zapoznać przeglądając Twojego bloga.
 
Wydawnictwo Replika
 
Sprawdzamy blog/vlog/kanał prowadzony przez daną osobę, co czyta, jak pisze/mówi, jaki ma odzew od czytelników, jakie kanały social media obsługuje (i z jakim odzewem), jaka jest popularność danego miejsca etc.
 
Grupa Wydawnicza Foksal
 
Sprawdzamy kto prowadzi bloga, czy jest poczytny,czy jest aktywny w sieci, udostępnia recenzje książek także na stronach typu: lubimy czytać czy empik.com, czy ma zasięg również na fb.
 
Grupa Wydawnicza Helion
 
Dużą uwagę zwracamy na popularność danego bloga - ilość obserwujących osób, ilość komentarzy, jakość recenzji. Ale nie są to kryteria decydujące.
 
Wydawnictwo Videograf
 
3. Czy napisana recenzja przez recenzenta ma jakiekolwiek znaczenie dla Wydawnictwa?
 
 Każda recenzja, która zainteresuje czytelnika ma znaczenie dla wydawnictwa. Dzięki recenzjom przedłuża się "żywot" książki w Sieci.

Wydawnictwo Replika
 
Oczywiście, inaczej przecież byśmy takiej współpracy nie prowadzili.
 
Grupa Wydawnicza Foksal 

 Napisana recenzja ma bardzo duże znaczenie, gdyż dzięki niej czytelnicy dowiadują się o książce.
 
Grupa Wydawnicza Helion
 
Ogromne :) Recenzje udostępniamy na fp naszego wydawnictwa, często robią to również autorzy. Fragmenty recenzji wykorzystujemy w materiałach promocyjnych itd.

Wydawnictwo Videograf


4. Co z recenzentami, którzy piszą  „pseudo-recenzje”, bo takie w blogowym świecie coraz częściej się pojawiają? 
 
Zależy nam, żeby recenzja była rzetelna. Recenzent nie musi na siłę chwalić książki, jeśli ta nie przypadła do gustu, ale powinien uczciwie wymienić jej wady i napisać dlaczego mu się nie spodobała.  Nie cenimy opinii pt.: nie podoba mi się książka, bo nie, i nie zamierzam tego uzasadniać. Blogerzy często zapominają, że to, co nie spodobało się jednemu - trafi do innego, trzeba tylko dać mu szansę, żeby się o tym dowiedział.
 
Wydawnictwo Replika
 
Weryfikujemy, i kończymy współpracę (recenzje typu: zdjęcia książki, opis rozdziałów, przedruk z notki - to nie recenzja książki).
 
Grupa Wydawnicza Helion
 
Blog to blog, a nie profesjonalne medium. Każdy może go prowadzić tak, jak uznaje za stosowne, nie możemy narzucać formy tekstu, ani właściwie wymagać niczego od blogera. Musimy pamiętać, że w większości przypadków blogowanie to tylko hobby, nie ma żadnego odgórnego nakazu, by to, co się tam pojawia miało formę recenzji, czy też zachowywało taki a taki poziom. Jedyne co możemy zrobić, to jeżeli uznajemy dany blog za z jakichś przyczyn nieodpowiedni, to nie nawiązujemy z nim współpracy.
 
Grupa Wydawnicza Foksal


5. Jak zdaniem Wydawnictwa powinna wyglądać względna recenzja blogera?
 
Mam problem ze słowem „względna”, ale przyjmijmy, że chodzi o minimum jakości tekstu. Powinna ona dotyczyć książki, która została wnikliwie przez daną osobę przeczytana. Powinna być napisana po polsku, chociaż na przyzwoitym poziomie językowym (brak błędów, logiczny, zrozumiały styl etc.). Dobrze jest, gdy współpracownik krótko opisuje fabułę, ale jednak nie zawiera w tekście spojlerów, by nie psuć innym przyjemności z samodzielnego odkrywania fabuły. Nie powinna być kopią materiałów od wydawcy, tylko rzeczywistą opinią danej osoby, chętnie dłuższą niż przysłowiowe trzy zdania.
 
Grupa Wydawnicza Foksal
 
Recenzja powinna być merytoryczna.
 
Grupa Wydawnicza Helion
 
Dla przykładu mogę powołać się na jeden z blogów: Literacki Świat Cyrysi :)
 
Wydawnictwo Videograf
 
6. Czy Wydawnictwo ma jakieś kryterium wiekowe? Chodzi o dolną granicę. Czy np. 13- 14 latki mogą swobodnie podejmować współpracę, czy zastrzegacie sobie minimum 16 bądź 18 lat?
 
To pytanie w naszym przypadku nie może dostać jednoznacznej odpowiedzi. Grupa Wydawnicza Foksal to kilka wydawnictw, o bardzo różnych profilach książek, w związku z czym o różnym podejściu do tej kwestii. Naturalnym jest, że np. YA! ma głównie młodych współpracowników, Uroboros również sporo młodych, ale nie tylko, pozostałe wydawnictwa raczej mają współpracowników z grupy tzw. młodych dorosłych i dorosłych.
 
Grupa Wydawnicza Foksal
 
Jeśli blogerki recenzują książki typu "Dziennik przyjaciółek", oczywiście wiek 11 lat jest OK.
 
Grupa Wydawnicza Helion

Nie mamy takiego kryterium.
 
Wydawnictwo Videograf





Natomiast Wydawnictwo Kobiece na podesłane pytania odesłało mi Regulamin Blogera, który częściowo pozwolę sobie tutaj wstawić.


 

Serdecznie dziękuję Wydawnictwom za poświęcony mi czas. Życzę wielu owocnych współprac.


Copyright © 2016 Czytaninka , Blogger